Kuva Nivoksen valvomosta, jossa on paljon näyttöjä eri tilanteisiin

Päivystäjämme huolehtivat sähkön, veden, lämmön ja bittien virtaamisesta käyttöösi 24/7

Tässä juttusarjassa tutustun Nivoksen eri toimialoihin ja palveluihin. Edellisellä kerralla vietin päivän verkostoasentajamme Villen matkassa. Lue juttu meidän yhteisestä päivästämme, ja opi lisää verkostoasentajan monipuolisesta työnkuvasta.

Tällä kertaa otan selvää, mitä on vuoden jokaisena päivänä, ympäri vuorokauden toimivan päivystyksen takana. Tätä juttua varten haastattelin käyttöpäällikköämme Petri Sorjosta.

Mihin päivystystä tarvitaan?

Kun astumme kotiin ja valot syttyvät taianomaisesti katkaisijaa painamalla, harvoin pysähdymme ajattelemaan, mitä kaikkea on taustalla, jotta sähkö virtaa luotettavasti kotitalouksiimme. Välillä on hyvä pysähtyä miettimään, mitä tapahtuu, kun puu kaatuu linjan päälle ja valot eivät sytykään enää.

Mikä ihmeen verkkopalvelumaksu? 

Muistatko ensimmäisen kerran, kun muutit omillesi? Minä muistan. Muistan, kuinka ihmettelin suuresti, miksi minun piti maksaa sähkön verkkopalvelumaksua. Asia ei kuitenkaan silloin tuntunut tarpeeksi kiinnostavalta, joten maksoin laskut sen kummempia miettimättä. Vasta tänä kesänä olen ymmärtänyt, että tämä maksu kattaa paljon muutakin kuin pelkän sähkönsiirron. Sen avulla huolehditaan sähköverkon kunnossapidosta ja, uudistamisesta, sähkön kulutuksen ja -tuotannon mittaamisesta sekä asiakaspalvelusta ja laskutuksesta.  Lisäksi sillä varmistetaan kellon ympäri toimiva päivystys, johon tässä tekstissä paneudutaan syvemmin.

Miten päivystys toimii vuoden jokaisena päivänä?

Nivos on monialayhtiö, ja sen valvottavana on jatkuvasti useiden verkkojen ja laitosten toiminta. Kun sähkö-, kaukolämpö- tai vesiverkossa havaitaan vikatilanne, reagoidaan siihen välittömästi. 
Häiriöilmoitus voi saapua monesta eri lähteestä. Jokaisella verkolla on omat valvontajärjestelmänsä, joiden avulla kerätään tärkeää tietoa laitoksista ja verkoista, sekä niiden muutoksista. Päivystäjät saavat tarvittaessa hälytykset näiden järjestelmien kautta, ja lisäksi automaattiset hälytykset aktivoituvat, kun energiamittareissa havaitaan poikkeuksia. Tietysti myös asiakas, tai kuka tahansa vian huomaava henkilö, voi ilmoittaa vioista ympäri vuorokauden. Ilmoituksesta saatu tieto välitetään eteenpäin oikealle henkilölle mahdollisimman nopeasti.

Kuvassa työntekijämme tarkkailemassa verkkojen tilannetta toimistomme valvomossa.

Päivystäjiltä vaaditaan vastuuta ja nopeaa reagointia

Päivystysvuoroja pyörii neljän hengen tiimeissä, jotka voivat tarvittaessa hälyttää paikalle lisävoimia suuren vian tai työturvallisuuden vuoksi. Kolme päivystäjää vastaa energiaverkkojen päivystyksestä, kun taas neljäs päivystäjä vastaa vesiverkoista. Työntekijät seuraavat aktiivisesti ilmatieteenlaitoksen sääpalvelua ja mahdollisia varoituksia. Tarvittaessa päivystyksen asentajaresurssia lisätään ennakkoon, jotta mahdolliset säätilojen aiheuttamat viat saadaan nopeasti korjattua.

Päivystysvuoro on noin 5-6 viikon välein, ja se hoidetaan normaalin työn ohella. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka koko viikonlopun olisi yötä myöden töissä, heti maanantaina on palattava kiinni arkeen. Toki päivystysvuoron aikana päivystäjät saavat liikkua ja harrastaa melko vapaasti työpaikan ja kodin läheisyydessä, mutta hälytyksen tullessa heidän on reagoitava nopeasti ja jätettävä muut aktiviteetit sikseen. Häiriöiden määrät vaihtelevat paljon, joskus on viikkoja, jolloin joka yö tulee herätys erinäisiin vikoihin ja joskus on viikkoja, ettei päivystyspuhelin soi kertaakaan.

Nivos pitää verkosta huolta

Vaikka Nivoksen verkkoalue on laaja ja osin harvaan asuttu, sähkökatkokset ovat harvinaisia. Keskimääräinen sähkökatkon pituus oli vuonna 2022 Nivoksen asiakkaille vain 6,5 minuuttia, kun valtakunnallinen keskiarvo vuonna 2021 oli 48,5 minuuttia (vuoden 2022 keskiarvoa ei vielä ole saatavilla). Tästä saamme kiittää päivystäjiämme sekä kaikkia asentajia, jotka jatkuvasti tekevät töitä eri verkkojen parissa minimoidakseen tulevat häiriöitä.

Petrin haastattelusta opin paljon uutta. Tiivistettynä mieleeni jäi se, että valojen syttyminen katkaisijasta ei ole itsestäänselvyys!  

Kirjoittaja

Henriikka Brusila, viestinnän opiskelija ja kesätöissä Nivoksella. Sarjan kirjoittajana olen saanut ainutlaatuisen tilaisuuden päästä kurkistamaan nivoslaisten arkeen.

Kuvassa kesätyötekijä Henriikka
Henriikka kertoo asiakaspalvelu- ja viestintätehtävistään sekä työkokemuksensa hyödyllisyydestä tulevaisuutta ajatellen.

24/7 Päivystyspalvelu

Päivystyspalvelumme vastaa sinulle kaikissa energiaan, veteen ja valokuituun liittyvissä häiriötilanteissa
puh. 050 386 3900